tisdag 21 december 2010

Pågatåg -Två utredningar pekar på samma sak.

Båstad kommun har under hösten 2010 fått utrett om Grevie eller Förslöv är den bästa slutstationen för PÅGATÅG norrut. (Ej att förväxla med Öresundstågen som har ett stopp i varje kommun)

Båda utredningarna har dragit samma slutsats: Pågatåg till Grevie är det bästa alternativet för framtiden.

Det framgår att varje ort som fått en pågatågstation i Skåne har utvecklats mycket positivt. Då är frågan har vi råd att säga nej när både Trafikverket och Skånetrafiken förespråkar Grevie som slutstation. Med två Pågatågstationen i kommunen har två orter direkt en stor utvecklingspotential.

Den framtida pågatågstrafiken kommer inte att se ut som idag dvs. att man kan gå på ett pågatåg i Malmö och stiga av i Ängelholm. Det är bestämt att vi som ska åka pågatåg norr om Helsingborg måste byta där, annars kommer vi att hamna i Åstorp. Alltså är det sträckningen norr om Helsingborg som diskuteras. Hur utbyggd den ska vara.
I utredningarna kan man läsa ett resonemang om hur man bedömer att Bjäre utvecklas utifrån att pågatågen stoppar i Förslöv respektive Grevie. För en så lite sträcka i verkligheten är det intressant att läsa vilken effektivitetssänkning för kollektivtrafiken det skulle vara om Förslöv blev slutstation.

Skånetrafiken har en idé om att starta ”Bjäreslingan” där busstätheten blir var 30:e minut med anslutning till tåget i Grevie. Alltså får Bjäre en busslinje som hämtar upp en gång i halvtimmen. Torekov -Hov- Västra Karup- Grevie- Båstad järnvägstation trafikeras regelbundet med buss. Fram och tillbaks. Erfarenheten av kollektivtrafik visar att bussresandet ökar med avgångar var 30 minut. ”Bjärelinjen” blir svår att få effektiv om bussen ska ner om Förslöv för att passa tågtiderna.

För kommunen borde det också vara lättare att påverka en snabbare utveckling av Grevie stationssamhälle än Förslöv. I Grevie äger kommunen själv marken kring stationsområdet. I Förslöv är det en privat aktör som äger marken som är utmärkt i Översiktsplanen.

Ur Trafikverkets utredning:
 ”Trafikverkets slutsats är att man bör går vidare med UA1, en förlängning av Pågatågstrafiken till Grevie på Västkustbanans gamla sträckning över Hallandsåsen. Skälet är framförallt att detta alternativ ger bäst restider totalt sett samt att effekterna på regional utveckling och ortsutveckling är stora. Sammantaget bedöms en förlängning av Pågatågstrafiken norr om Ängelholm till Grevie vara ett viktigt samhällsbyggnadsprojekt som skapar förutsättningar för utbyggnad i stationsnära läge och kraftigt förbättrade pendlingsmöjligheter för hela Bjäreområdet.”

"Trafikverket har utvärderat de olika utredningsalternativen efter deras kostnader samt bedömda
effekter, vilka har varit kapacitet, restider, regional utveckling, ortsutveckling, klimatpåverkan och
luftemissioner, buller, säkerhet och driftssäkerhet.
Denna idéstudie undersöker inte hur eventuella utredningsalternativ kan finansieras."

 Ur Trevektors utredning: (utredning beställd av kommunen)
”En Pågatågsstation i Grevie har fördelar för såväl tätorten Grevie som för hela
Båstads kommun, och rekommenderas i denna utredning.”


PS.
Gällande Förslöv och var i Förslöv stationsläget skulle vara bäst; Vid tunnelmynningen eller inne i ”gamla” Förslöv. Utredningarna pekar på att bästa läget i Förslöv är mitt i byn. Alltså där Mercurivägen möter den befintliga järnvägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar